Kategorier
Blogginlägg

Hejdå 2020 och välkommen 2021

Hejdå och tack 2020 för fler lärdomar i livets ryggsäck. Jag är så oerhört glad över att jag valde att vidareutbilda mig inom bildyrket. Under året har jag fått oändligt många nya infallsvinklar och kunskaper i ämnet Bild och fått möjlighet att problematisera de didaktiska frågeställningarna VAD -HUR – VEM och VARFÖR kopplat till kursen. Jag har deltagit på lärorika seminarier, blivit introducerad olika digitala verktyg så som bildprogram för film, foto och redigering, läst intressant kurslitteratur med mera. Jag har provat flertalet övningar (dock anpassat till det åldersspår jag undervisar) utifrån de övningar vi själva fick ta del av på universitetet från början av 2020 fram till dags datum. Nu till våren 2021, har jag planerat in att årskurserna 3-5 ska få arbeta digitalt, precis som vi har gjort under den senaste terminen. Eleverna ska få i uppgift att skapa, dokumentera och fotografera, filma och redigera i olika appar och program som t. ex Stop Motion, iMovie.

Under mitt eget undersökande arbete av digitala medier, har jag insett vikten av det egna undersökandet, men även hur viktigt det är att få bra och vägledande exempel, både vid uppstart och under arbetes gång för lättare förstå hur viktig strukturen är och att inte riskera att fastna under processens gång.

Tips på blogg att följa för fler tips till sitt eget bloggande. Hittade den först bara för några veckor sedan, men bättre sent än aldrig och kan det inspirera och hjälpa någon annan är det ju alltid bra 🙂

Här nedan klickar du dig vidare till bloggen ”Underbaraclara” som kanske kan vara till hjälp när du startar upp en blogg eller som annan värdefull hjälp på vägen!

Jag börjar och slutar kursen med prata om bloggen som varit vårt digitala verktyg till vår processdagboksskrivande. Jag har navigerat runt i såväl datorn som i mobilen. Det jag har kommit fram till är att båda fungerar bra men att kortare och enklare inlägg görs lätt från mobilen medan större inlägg och hämtning av olika filer görs med fördel från datorn. Dokumentation i form av bilder, skisser och anteckningar måste göras kontinuerligt för ett flow och för att kunna återge det man sett, undersökt och upplevs på bästa sätt. Det kooperativa lärandet, att vi delar upplevelser från seminarier, elevers och vårt eget undersökande arbete etc med varandra.

Terminen har inneburit otaliga ”träffar” via zoom, meet och messenger. Visst jag har saknat att vi inte har kunnat ses irl men å andra sidan så har det fungerat förvånansvärt bra att ”ses” digitalt. Jag skulle vilja rikta ett stort tack till alla kursdeltagare som delat med sig av sina undersökande arbeten, tankar och idéer under terminens gång och ett extra stort tack UmberArt och Belissimabild för ovärderlig feedback, inspiration och för ett gott och väldigt kul samarbete!

Dags för avslutning av kursen. Vi samlas för att ge kamratrespons på varandras bloggar.

Så berikande och kul föregående läsår har varit och tänk så mycket jag lärt mig! Tack till våra kursledare för intressanta och lärorika seminarier och uppgifter! Jag ser fram emot att få utforska de digitala verktygen vidare tillsammans med eleverna nu. Hej och välkommen 2021!

Avslutar terminens blogginlägg med en avslutning gjord i Stop Motion. Hepp!

Önskar alla ett fint och friskt 2021!

Tack för mig!

Lämna en kommentar